به گزارش شهرآرانیوز برای خیلیها پیش آمده است که در جاده تصادف کرده یا شاهد تصادفی بودهاند. در این شرایط اولین امدادگرانی که خود را به صحنه میرسانند تا به سرنشینان خودروها کمک کنند، نیروهای جمعیت هلالاحمر هستند. افرادی که سال گذشته نزدیک به ۱۹۹ هزار بار سر صحنههای مختلف حوادث برونشهری در سراسر خراسان رضوی حاضر شدند و هر روز به ۵۴۴ نفر کمک کردند. این در حالی است که به گفته مدیرعامل جمعیت هلالاحمر خراسان رضوی، کمبود شدید پایگاه امداد و نجات جادهای در استان، میتواند در خدمترسانی مطلوب این جمعیت تأثیرگذار باشد.
محسن ذاکریان در گفتوگو با خبرنگار ما عملکرد یکساله این جمعیت را تشریح کرد و گفت: پارسال درمجموع هزار و ۵۸۱ حادثه در سطح استان اتفاق افتاد که هزار و ۱۲۶ مصدوم بهجای گذاشت. در این میان، سهم حوادث جادهای با ۹۶۰ حادثه از دیگر موارد همچون نجات از کوهستان، حوادث طبیعی و... بیشتر بوده است.
وی با بیان اینکه تنها بالگرد جمعیت هلالاحمر در طی این یکسال، ۱۰ بار برای انتقال مصدومان به پرواز درآمده است، درباره پرحادثهترین محورهای استان در وقوع تصادفها بیان کرد: بیشترین تصادفها در محورهای پرترددی که بیشتر در غرب استان گسترده شده است، اتفاق میافتد. البته ملاک تشخیص دقیق محورهای حادثهخیز، نسبت تعداد حوادث به تعداد تردد و تعداد کُشتههاست که آمار دقیق فوتیها در اختیار سازمان اورژانس کشور است.
ذاکریان با بیان اینکه سهم زیادی از تصادفهای جادهای بهدلیل ناایمنبودن خودروها و همچنین ایمننبودن برخی جادههاست، افزود: ماه گذشته، حادثهای خونین در محور کاشمر به نیشابور رخ داد و یک خودرو درون دره سقوط کرد که در این حادثه چند نفر جان خود را از دست دادند. بررسیها نشان داد که علت حادثه نبود گاردریل در کنار جاده و خوابآلودگی راننده پراید بوده است. البته جادههای خطرناک، کمبود یا نبود علائم ترافیکی و بیاحتیاطی و تسلط نداشتن رانندگان در کنار ناایمن بودن خودروها، در وقوع تصادفها نقش مهمی ایفا میکنند.
مدیرعامل جمعیت هلالاحمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعداد پایگاههای جادهای امداد و نجات موجود، حتی نیمی از نیاز استان برای امدادرسانی در حوادث جادهای را برطرف نمیکند، بیان کرد: در این زمینه با عقبافتادگی بلندمدت روبهرو هستیم. طبق آمایش سرزمینی برای پوششدادن نقاط حادثهخیز در استان، باید پنجاهپایگاه امداد و نجات در جادههای استان فعال باشد، اما در حال حاضر فقط ۲۸ پایگاه فعال داریم. از این تعداد پایگاه نیز شش پایگاه کانکسی هستند، درحالیکه کانکس را نمیتوان بهعنوان پایگاه محسوب کرد.
وی با بیان اینکه بهطورقطع، سیپایگاه امداد و نجات دیگر در استان نیاز داریم، افزود: فاصله استاندارد بین پایگاههای امداد و نجات جادهای، سیکیلومتر است که در استان ما با این عدد فاصله زیادی داریم و در این زمینه باتوجهبه وسعت استان از استانداردها بسیار عقب هستیم.
این مقام مسئول جمعیت هلالاحمر ادامه داد: ساخت هر پایگاه جادهای، چیزی حدود ۵ میلیارد تومان هزینه دربردارد. البته تجهیز آن بسیار مهمتر و پرهزینهتر است، بهطوریکه برای خرید و تجهیز دو خودرو امدادی برای هر پایگاه، ۱۰ میلیارد تومان هزینه میشود. به جز این حقالزحمه بخشی از نیروهای امدادی مستقر در این پایگاهها هم باید تأمین شود.
به گفته ذاکریان هماکنون در محورهای مهمی، چون نیشابور به کاشمر و بردسکن به طبس، پایگاه امداد و نجات جادهای وجود ندارد. همچنین در محور پرتردد داورزن تا مشهد که بسیار پرحادثه است، نیاز به هشت پایگاه امداد و نجات فعال است که درحال حاضر فقط چهار پایگاه برای امدادرسانی فعال هستند.
وی ادامه داد: در سانحه تصادف کوهسرخ که فوتی هم داشت، برای اعزام فوری امدادگران به آن منطقه، پایگاه نداشتیم و باید با تأسف بگوییم که حتی نمیدانیم عزیزانی که در این حادثه جانشان را از دست دادند، در لحظه از دنیا رفته اند یا فوت آنها طول کشیده است، چون نیروهای امدادرسان پس از فوت مصدومان به صحنه رسیدند.
مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان تصریح میکند: در زمینه راهاندازی پایگاههای جادهای بهدنبال دعوت از خیران برای ساخت پایگاه و تأمین زمین هستیم. البته ما پیگیریهای خود را از حوزه ملی و استانی انجام میدهیم، ولی با این شیب اعتبارات، امیدی به تأمین اعتبار تا ۱۰ سال آینده هم نیست و فقط امیدواریم خیران پای کار بیایند. چنانکه در اردیبهشتماه، خیّر عزیزی در محدوده پرتردد محور سبزوار به نیشابور، یکپایگاه امداد و نجات را به نام رادمنش به راه انداخت.
سختترین حادثه امدادرسانی جمعیت هلالاحمر در ماههای گذشته چه بوده است؟ ذاکریان در پاسخ به این سؤال گفت: دشوارترین و دلخراشترین حادثه ماههای گذشته، بیشک حادثه واژگونی اتوبوس زائران عراقی در ۴۰ کیلومتری نیشابور بود. متأسفانه در پی این سانحه پنج نفر کشته و نزدیک به ۱۰ نفر دیگر قطع عضو شدند.
باوجوداین مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان، حوادث نجات از کوهستان را جزو سختترین عملیاتهای امدادرسانی این جمعیت بیان کرد و گفت: ما در این حوادث برای پیداکردن مفقودان با ابهامات شدید نسبت به یک گستره وسیع محیطی روبهرو هستیم. درحالیکه نمیدانیم مفقودشدگان زنده هستند یا جانشان را از دست دادهاند. مهمترین توصیه ما در حوادث مفقودی به افراد این است که انرژی خود را بیشتر از آنچه میخواهند برای بازگشت صرف کنند، برای اعلام به گروههای امدادی باقی بگذارند و اگر توان اینکار را هم ندارند، منتظر بمانند تا نجاتگران آنها را پیدا کنند. متأسفانه بسیار دیده شده است که مفقودشدگان جانشان را در تلاش برای بازگشت ازدستدادهاند.
وی با بیان اینکه استان ما بسترساز حوادث کوهستان است، بیان کرد: در اطراف مشهد رشتهکوههای بسیاری گسترده شده است، رشتهکوههای بینالود، رشتهکوههای شمالی در درگز و کلات و رشتهکوههای ترشیز. بسیاری از این ارتفاعات، دردسترس مردم و کوهنوردان هستند. منتها افراد حرفهای میدانند که همیشه مسیر برگشت از مسیر رفتن سختتر است، بنابراین تمهیدات لازم را رعایت میکنند. ضمن اینکه حوادث کوهستان معمولا در آن منطقهای که ما فکر میکنیم، اتفاق نمیافتد و در محلهای معمولی رخ میدهد و همین موضوع کار امدادرسانی و پیداکردن مفقودان را سختتر میکند.
ذاکریان با تأکید بر اینکه جمعیت هلالاحمر استان از نظر نیروی انسانی در کشور قویترین، ورزیدهترین و متخصصها را دراختیار دارد که به امدادرسانی مشغول هستند، تصریح کرد: زیرساختهای جمعیت در زمینه پایگاههای امداد و نجات با مشکل جدی روبهروست و نیاز به حمایت جدی ملی و کشوری دارد.